No je to takto, do 6 měsíců ti musí prodejce dokazovat, že závada na výrobku je způsobena tvým špatným zacházením atd. Ty si tam naběhneš a i kdyby jsi s výrobkem zacházel v rozporu s návodem, tak prostě prodejce musí dokázat, že ty si s tím tak zacházel. Ty mu prostě nemusíš vysvětlovat nic, nemusíš mu dokazovat nic. Nemusíš mu dokazovat, jestli je vada špatnou výrobou či jestli jsi ji způsobil sám, jelikož se ta vada bere automaticky, jako by byla od výroby, neboli skrytá. Nemusíš mít na to žádný papír a prodejce je povinen k tomu zaujmout určitý postoj. Ale nepředstavujte si to jak kovbojku, že tam naběhnete a hned budete vyřvávat, že chcete výměnu, tak snadné to není.
Po uběhnutí prvních 6 měsíců už je to jinak, ty musíš jako zákazník prokazovat, že vada způsobená na výrobku je vadou výrobní a že není způsobena tvým špatným zacházením, tzn. mít posudky a další věci. Prodejce potom klasicky pošle výrobek na posouzení a buď reklamace bude uznána, v tom případě dále nic neřešíš, nemusíš nic prokazovat atd. nebo nebude. V případě, že reklamace nebude uznána, ty se můžeš bránit tím posudkem, který si necháš udělat.
V § 616 Zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, lze najít ustanovení, které popisuje rozdíl ve vyřizování reklamace v prvních 6 měsících od koupě. Jedná se především o rozpor s kupní smlouvou. Zakoupený výrobek musí být totiž ve shodě s kupní smlouvou, tzn. bez vad. Pokud se vada projeví v prvních 6 měsících, bere se tato vada jako rozpor existující již při převzetí výrobku. Když se tedy vada výrobku v prvních 6 měsících objeví, není kupující povinen přistoupit na opravu bez ohledu na charakter vady a může po prodejci požadovat rovnou výměnu výrobku kus za kus. Pokud není výměna možná, může následovat po dohodě s kupujícím oprava. Pokud není možná ani výměna či oprava výrobku, může kupující požadovat slevu z ceny, či odstoupit od kupní smlouvy.
EDIT: Hlavní rozdíl pro zákazníka je v tom, že nemusí přistoupit na opravu a rovnou může požadovat výměnu kus za kus. Takže žádné odesílání do servisu, žádné prodlevy nic, rovnou si zákazník může odnést domů nové zboží, pokud je s prodejcem domluva.
